Maanantai-iltana puoli kahdeksan maissa puhelimeni soi. Soittaja on seuramme puheenjohtaja:

- Moi, kuule, tulin tässä vielä tota teidän prinsessaa katsomaan ja sillä on täällä melkonen iltajumppa meneillään ku sitä pelottaa niin kovasti.
- Siis... mitä?
- Nii, ku mä nyt ajattelin soittaa, et onko toi sille normaalia. Se täällä pyörii ja pukittelee ja hyppii pystyyn ja sit se välillä pysähtyy ja tuijottaa tommosta varjoa seinässä.
- Öö... no sillä nyt välillä on vähä dramaattista. Mikä varjo siellä nyt on, tuleeks ikkunasta jotain valoa vai?
- Eiku kyl toi on semmonen varjo mikä varmaan on tossa aina, se tulee tosta ilmastointiputkesta. Mut sitä se tossa tuijottaa ja on ihan tosi peloissaan. Että mä vaan sitä, että pitäiskö sille jotain tehdä?
- No tota... emmä nyt tiedä mitä sille voi tehdä jos sitä pelottaa. Voithan sä mennä sinne sitä lohduttaa, jos sä haluat mut siitä tuskin on apua...

Hän ei kuitenkaan halunnut mennä Fannya lohduttelemaan. Sanoin sitten, että sillä nyt välillä on vähän taipumusta hysteriaan ja että kyllä se varmaan siitä rauhottuu, on luultavasti kuullut jonkun äänen tai jotain muuta kammottavaa. Kivahan se on, että ihmiset huolehtii ja ilmoittaa. :)

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän (kuinka päättyisikään, kun Fannysta on kyse!)

Noin tunnin päästä puhelimeni soi uudestaan, tällä kertaa soittaja on Sanna, tallityöntekijämme, joka soittaa Minnan, ratsastuksenopettajamme puolesta:

- No moi. Mulla on kyllä vapaapäivä tänään enkä oo ollut ollenkaan tallilla, mut Minna soitti mulle ja kerto et Fannia pelottaa joku ja se potkii seiniä siellä.
- Joo, Mirja soittiki mulle jo ja kerto et Fannia pelottaa... Mut emmä tiä mitä mä sille voin?
- Niinno, mut Minna oli tosi huolissaan, ku se on kuulemma ihan mahdoton siellä. Et se ehkä kaataa seinät... Mä olisin voinu mennä sitä katsomaan, mut kun on nää lapset tässä jo käymässä nukkumaan...
- No ei sitä nyt tartte sinne kattomaan mennä. Mitä se auttaa vaik me mentäs koko porukka sinne kattomaan... Jos sitä pelottaa ni sitä pelottaa. Vai mentäskö tarjoamaan sille Diapamia... ;)

Siinä sitten hetki jutusteltiin ja sovittiin, että soitan tallin sulkemisen aikoihin vuorossa olevalle työntekijälle Jennille ja kysyn tilannetta. Lupasin sitten Sannallekin ilmoitella, miten kävi.

Seuraavaksi soitan koulutädille:

- Moi. Sun hevosesi on saanu puoli Kotkaa liikkeelle ja aiheuttaa hämminkiä...
- Täh?
- Noku mulle on jo kaks ihmistä soittanu, että sitä pelottaa!
- MITÄH?
- No niin niin, se kuulemma näkee jonku varjon seinässä ja sitä pelottaa niin ettei se voi syödä heiniäkään vaan se vaan potkii seiniä ja pyörii ja pukittaa.
- No sano niille että sammuttavat valot, sillähän se ongelma sit ratkeaa ku varjot katoaa!
(tässä vaiheessa minä repesin täysin ja lopullisesti, ja sitten kikatettiin vedet silmissä hetken aikaa)
- Mä kyllä ehdotin jo Diapamia.
- Nii, tai jos tilataan päivystävä eläinlääkäri paikalle antaa sille rauhoittavia... Mitähän se sanois?
- Ei tää kyllä oo tottakaan, tämmöstä ei hei tapahdu kenellekään muille ku meille eikä minkään muun hevosen ku Fannyn kanssa!
- Juu ei. Mä voisin melkeen mielenkiinnosta lähtee katsomaan et mikä sitä pelottaa, mut ku on tää lapsi tässä... Ja aika kauheeta hei, jos se nyt yön aikana kuoleeki sydänkohtaukseen pelkästä kauhusta, vähäks meitä sit kaduttaa että vaan naurettiin! xD

Soitin sitten iltavuoroa tekevälle Jennille, joka ei vastannut vaan soitti kohta takaisin:

- Terve, olit soittanu?
- Joo ku mulle on jo kaks ihmistä soittanu, että Fannya pelottaa. Ni mä ajattelin vaan kysyä, et pelottaaks sitä vielä...
- (naurua) No joo, kyllähän se tossa vähän pyöriskeli, mut ei sitä kyl nyt enää pelota...
- No hyvä, ajattelin nyt kuitenki tarkastaa, et mikä siellä on niinku tilanne et meinaaks se saada sydärin yöllä tai jotain.
- Ei se kyl siltä vaikuta, tossa se Prixiä syö. Pitäskö mun kuitenki käydä sitä yöllä kattomassa? ;)
- No jos sä voisit mitenkään ottaa sen vaikka sun viereen jos sitä vielä pelottaa...
- En kyl ota, se saa pärjätä ihan ite nyt omassa karsinassa.
- xD Kauheen tylyä... :D

Että tämmönen episodi. Käsi ylös kaikki joille on joskus käynyt näin?!?

Ei vaan, oikeastihan on ihanaa, että ihmiset huolehtivat ja soittavat jos näyttää siltä että jotain on vinossa. Mielummin niin, kuin että jotain oikeasti on vialla eikä kukaan huomaa tai välitä. Mutta on se vaan niin hassua, että Fanny onnistuu huolestuttamaan puoli tallia ihan vaan olemalla oma itsensä! xD

- estetäti -